مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۶:۰۸
۰ نفر

کاملیا مافی: در خط5 مترو (تهران- کرج) ایستگاهی وجود دارد که با اینکه چند سالی از افتتاحش می‌گذرد، همچنان هیچ قطاری در آن توقف نمی‌کند.

ایستگاه متروی گرمدره

این ایستگاه «گرمدره» نام دارد و به‌عنوان دهمین ایستگاه خط متروی تهران- کرج در 10 اسفند سال87 با حضور استاندار تهران و مدیرعامل وقت شرکت قطار شهری تهران و حومه در کیلومتر‌۲۳ بزرگراه تهران- کرج، جنب اردوگاه آموزشی قدس افتتاح شد.
حال باید دید که چرا ایستگاه گرمدره تاکنون به دره فراموشی سقوط کرده است و تنها شاهد عبور روزانه قطارهایی است که جلو پایش ترمز نمی‌کنند.

گرمدره یکی از شهرهای استان البرز است که از 13سال قبل یعنی هنگام آغاز بهره‌برداری از خط 5 مترو، ساکنان این شهر همچنان منتظر راه‌اندازی ایستگاه مترو آن هستند.

بدون استفاده ماندن ایستگاه گرمدره در حالی است که از یک سو، این ایستگاه در طرح اولیه خط متروی تهران- کرج وجود داشت و از سوی دیگر، مدت‌ها از افتتاح و بهره‌برداری ایستگاهی (محمدشهر) که بعدا به خط5 اضافه شد، می‌گذرد. شاید برای بسیاری از کسانی که مسافران هر روزه خط5 مترو هستند، این پرسش مطرح باشد که گیر و گرفت کار ایستگاه گرمدره چیست که هیچ قطاری آنجا توافق نمی‌کند؟ علت بدون استفاده ماندن ایستگاه گرمدره بسیار ساده است که نه به مشخصات فنی ایستگاه ربط دارد و نه به شرکت مترو؛ مسیر دسترسی به ایستگاه متروی گرمدره آماده نیست.

منصور فرجی یکی از شهروندان گرمدره‌ای با بیان اینکه از سال80 یا حتی قبل از آن قیمت خانه‌های گرمدره به‌دلیل عبور خط مترو بالا رفت، می‌گوید:«من هم در آن زمان با این تدبیر که به‌زودی می‌توانم با مترو رفت‌وآمد کنم هزینه بیشتری صرف کردم و خانه‌ای در این شهر خریداری کردم.

اکنون بیش از 10سال از آن زمان می‌گذرد و من هنوز مجبورم با تاکسی رفت‌وآمد کنم و علاوه بر هزینه بالایی که هرماه برای رفت‌وآمد باید بپردازم، وقت زیادی را هم باید در ترافیک آزادراه کرج- تهران صرف کنم.»

دیگر شهروند گرمدره‌ای نیز که از اوایل سال88 برای زندگی به گرمدره نقل مکان کرده است می‌گوید: «خبر افتتاح ایستگاه مترو را که شنیدیم به امید اینکه ایستگاه گرمدره راه‌اندازی شده و رفت‌وآمد من و همسرم بین تهران و گرمدره آسان می‌شود، به گرمدره نقل مکان کردیم غافل از آنکه تا 2سال بعد هم نمی‌توانیم از این ایستگاه استفاده کنیم.»

مهتاب رستگار می‌افزاید: «اکنون برای اینکه از مترو استفاده کنیم، مجبوریم در ایستگاه اتمسفر پیاده شویم و از آنجا با تاکسی یا اتوبوس دوباره به چند کیلومتر عقب‌تر برگردیم تا به گرمدره برسیم.»

به گفته رستگار، اتوبوس‌هایی برای رفت آمد گرمدره‌ای‌ها در نزدیکی ایستگاه اتمسفر در نظر گرفته شده است، اما آنها به‌دلیل ازدحام جمعیت معمولا جا ندارند و اگر کسی نخواهد سرپا بایستد باید زمان زیادی در انتظار بماند.

مرضیه رشوند، دیگر شهروند گرمدره‌ای، نیز با تأکید بر اینکه توقف نکردن مترو در ایستگاه این شهر طاقت گرمدره‌ای‌ها را طاق کرده است، می‌گوید: «کمبود اتوبوس و وسایل نقلیه برای جابجایی و نبود امنیت کافی برای تردد بعد از غروب آفتاب برای زنان تنها، باعث شده است تا از ایستگاه اتمسفر و به‌طور کلی از مترو تهران- کرج استفاده نکنم.» به گفته رشوند درصورت استفاده از مترو باید در ایستگاه اتمسفر پیاده شود و از آنجا به وسیله اتوبوس شرکت واحد یا تاکسی‌های دربستی خود را به گرمدره برساند. وی می‌گوید: «یک پل عابر طولانی و یک زیر گذر هم وجود دارد که بتوان از طریق آنها به گرمدره رسید، اما امن نبودن آنها باعث شده است که من و خانواده‌ام دیگر از مترو استفاده نکنیم.»

رشوند که دانشجوی دانشگاه تهران است می‌افزاید: «اگر قرار بود ایستگاه دیر راه‌اندازی شود یا اصلا نشود چرا ساخته شد آن هم با هزینه‌های هنگفتی که معمولا ایجاد چنین ایستگاه‌هایی در بر دارد؟».

وی همچنین می‌افزاید: «مسئولان شهری به اندازه کافی پیگیر راه‌اندازی ایستگاه و جاده دسترسی نبوده‌اند وگرنه در طول این سال‌ها حداقل جلسه‌ای برای رفع این مشکل برگزار می‌کردند».

در این میان عضو شورای شهر گرمدره و نایب رئیس شورای شهرستان کرج از یک سو گلایه‌های شهروندان گرمدره‌ای را بحق می‌داند و از سوی دیگر تأکید می‌کند: «با توجه به محل قرار‌گیری ایستگاه گرمدره و لزوم تأمین کامل امنیت مسافران، نمی‌توان بدون راه‌اندازی جاده دسترسی امکان استفاده و توقف مترو در این ایستگاه را فراهم کرد.»

علی اکبر مهدی‌زاده در ادامه دلایل ساخته نشدن جاده دسترسی به ایستگاه گرمدره را چنین بیان می‌کند: «زمانی که ایستگاه گرمدره ساخته شد، قرار نبود آزادراه تهران- کرج توسعه پیدا کند، اما اکنون این آزادراه در حال توسعه است و برای ساختن رمپ‌های ورودی و خروجی این مسیر به زمان و کارشناسی بیشتری نیاز است.» وی تصریح می‌کند: «در پی بررسی موضوع در جلسات اخیر شورای شهر، قرار شده است که این مسیر امسال به بهره‌برداری برسد.» به گفته مهدی‌زاده مسئولان شهرداری گرمدره، اداره کل راه استان البرز و مترو هر کدام گوشه‌ای از این کار را به‌عهده دارند و در حال اجرای آن هستند و مقرر شده هر هفته جلسه‌ای برگزار و در آن گزارشی درباره میزان پیشرفت طرح همچنین مشکلات و موانع احتمالی ارائه شود.

تردد روزانه 15هزار نفر در ایستگاه گرمدره

براساس پیش‌بینی کارشناسان با بهره‌برداری از ایستگاه گرمدره روزانه بین 5 تا 15هزار مسافر از طریق این ایستگاه جابه‌جا خواهند شد که این امر در کاهش ترافیک ورودی و خروجی منطقه و به تبع آن کاستن از مشکلات ترافیک ورودی کرج بسیار مؤثر خواهد بود. طول خط مترو تهران- کرج در حدود 41کیلومتر است که براساس طراحی‌های اولیه باید 11 ایستگاه در این مسیر ساخته می‌شد و اکنون تنها ایستگاه‌ غیرفعال در میانه این مسیر ایستگاه گرمدره است. معاون استاندار البرز و فرماندار کرج در این باره می‌گوید: «با گذشت حدود 13سال از راه‌اندازی خط قطار شهری تهران - کرج، ایستگاه گرمدره تنها طرحی است که تاکنون ناتمام مانده است.»

مهدی ایران‌نژاد می‌افزاید: «این در حالی است که مردم منطقه گرمدره مدت‌هاست که در انتظار تکمیل این طرح و بسترسازی برای استفاده از خدمات قطار شهری به سر می‌برند.»

 

کد خبر 134879

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز